فرشاد رضائی نامدار، روان درمانگر و مدرس دانشگاه

عجله برای نتیجه گیری در جلسات مشاوره و روان درمانی

0

عجله برای نتیجه گیری در جلسات مشاوره و روان درمانی
یکی از سوالات اساسی و مهم مراجعان در جلسات اول این هست: بهبود مشکل من چقدر طول خواهد کشید؟

وقتی مراجع چنین سوالی را می پرسد معمولا برداشتی که میتوان انجام داد عجله برای بهبود هست.

این خواسته قطعا عجیب نیست. طبیعتا همه ی ما دوست داریم در کوتاه ترین زمان ممکن به حالتی ایده آل از بهزیستی برگردیم.

اما بیایید چندین مقایسه ی ساده را به اتفاق انجام دهیم تا ببینیم آیا این عجله منطقیست؟

  1. شما وارد دنیای ورزش شده اید و تلاش می کنید تا یک پرورش اندام کار قدر و حرفه ای شوید. مربی شما بعد از دادن برنامه ی تمرینی از شما می خواهد تا هفته ای ۳ جلسه ی ۹۰ دقیقه ای در باشگاه وزنه بزنید(جمعا ۴.۵ ساعت). طبق تجارب حرفه ای من در دنیای ورزش حرفه ای، شما حداقل ۶ ماه بایستی درگیر وزنه زدن باشید تا تغییرات را با شیبی ملایم ملاحظه کنید!

  2. شما دوست دارید نوازنده ی یک ساز موسیقی باشید. آن چه که انتظار دارید توانایی اجرا در مراسمات است(انگیزه ی عموم برای ورود به دنیای موسیقی) استاد شما به شما می گوید هر روز بایستی حداقل ۳ ساعت تمرین کنی. با این روال شاید پس از چند سال به مهارت خوبی دست پیدا کنی.

  3. شما وارد دنیای رقص شده اید. استاد شما می گوید باید هر روز ۱ ساعت تمرین کنید تا بتوانید با استیل، میمیک، فیگور و تمرکز مناسبی حرکات را اجرا نمایید.

  4. شما می خواهید در دانشگاهی دولتی درس بخوانید. طبق گفته ی راهنمایتان، بایستی کتاب های خاصی را تهیه کرده، در کلاس های ویژه ای شرکت کنید و هر روز ۸ ساعت درس بخوانید!

  5. پای شما در اثر تصادف رانندگی آسیب دیده و برای تکمیل درمان خود بایستی ۲۰ جلسه فیزیوتراپی شوید(علاوه بر جراحی، آب درمانی، مصرف دارو، استفاده از زانوبند و…)

  6. شما به دلیل سرگذشت توام با ضربه ای که داشته اید، پیش روانشناس رفته اید. درمانگر شما با شیوه ی CBT یا REBT کار می کند(جزو فشرده ترین و کوتاه مدت ترین مدل های درمان). طبق استاندارد های بین المللی شما بایستی ۱۲ الی ۲۰ جلسه جهت درمان مراجعه کنید. ایده آل ترین حالت، هفته ای ۳ جلسه-حداقل ۲ جلسه- می باشد(در کشورمان تعداد جلسات به اشتباه ۱ جلسه در هفته رایج شده است).
    سوال مهم: به لحاظ آماری و عددی، کدام یک از موارد فوق زمان، هزینه و انرژی بیشتری نیاز دارد؟! آیا این عجله برای نتیجه گیری در جلسات مشاوره و روان درمانی عجیب نیست؟

Leave A Reply

Your email address will not be published.

13 + 7 =

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم