فرشاد رضائی نامدار، روان درمانگر و مدرس دانشگاه

قانون جذب یا راز کلاهبرداری یا واقعیت؟!

0

قانون جذب یا راز کلاهبرداری یا واقعیت؟!

آیا قانون جذب یا راز واقعیت دارد؟! شما درست تمرکز نمی کنید یا قانون جذب مشکل دارد؟! آیا قانون جذب موضوعی علمیست یا یک کلاهبرداری؟!

با مطرح شدن موضوع «قانون جذب یا راز» در کشورمان همزمان با جاهای دیگر جهان، خیل عظیمی از سمینار ها، کتاب ها و مقالات وارد بازار شدند که بعضا با اقبال بسیار بالایی هم مواجه شدند. برداشتی که از این اتفاق میشه کرد این هست که مردم نیاز و کشش بالایی برای تغییر اوضاع و بهبود وضعیت زندگی خود دارند. و احتمالا با خود فکر کرده اند که«این همون امام زاده ایه که حاجت میده!». و رهسپار سمینار ها و کلاس های اساتید عظمای قانون جذب یا راز شدند!

تجربه ی شخصی من بر این بوده که استارت افکار وسواسی تعدادی از مراجعان من از زمانی بوده که وارد چنین سیستم هایی شده اند و پیگیر چیستی قانون جذب یا راز شده اند.

اگر موافقید موضوع را اندکی به صورت علمی بررسی کنیم. این طور به مردم گفته شده که شما با اندیشیدن به رویدادی خاص باعث خواهید شد که کائنات در خدمت شما قرار گرفته و تلاش همه بر انجام شدن کار شما خواهد بود! بیایید با مطرح کردن چندین سوال ضحت موضوع را چک کنیم:

۱. اگر چنین باشد که من با فکر کردن به موضوعی باعث خواهم شد که آن اتفاق رخ دهد، پس می توانم تمام قوانین فیزیک را زیر پا گذاشته و مثلا پرواز کنم! آیا منطقیست؟

۲. مگر کائنات بیکار هست؟! مگر دیگران بیکار هستند که در راستای منافع من قدم برداشته و من را به خواسته هایم برسانند؟! آیا افراد دیگر دغدغه ای برای خود ندارند؟!

۳. مدعیان قانون جذب به لحاظ تحصیلی دارای چه مدارک علمی و آکادمیکی هستند؟! آیا آن ها در دانشگاهی معتبر در زمینه ی روانشناسی درس خوانده اند؟

۴. گزاره ی زیر را بخوانید و ببینید که این گزاره منطقی تر و نزدیک تر به واقعیت هست، یا آن چه که در فیلم راز و قانون جذب مطرح می شود؟

«برای موفقیت و رخ دادن رویدادی که دوست دارم، مجموعه ای از عوامل و متغیر ها دست به دست هم می دهند تا آن اتفاق رخ دهد، مثلا: برنامه ریزی صحیح، تلاش شخصی خودم، داشتن تیمی از افراد حمایتگر، داشتن روابط با افراد موثر و دارای نفوذ، داشتن استعداد بالا، پشتکار و سخت روئی، اندکی شانس، حرفه ای بودن، امکانات مالی، اعتماد به نفس، دانش، سلامت جسم و روح، تجربه و اندکی هم شانس! متغیر هایی اثر بخش هستند که مرا به خواسته ام خواهند رساند.»
شمایی که به قانون جذب اعتقاد دارید، کدام قرائت به واقعیت-آن چه که هست، نه آن چه که دوست داریم باشیم- نزدیک تر هست؟
نکته ی پایانی: اگر در مواجهه با چنین افکاری به مشکل برخورده اید بهترین گزینه جلسات مشاوره شناختی رفتاری با درمانگری ماهر هست تا تکنیک های لازم را یاد گرفته و از پس موضوع بر بیایید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

دو × 1 =

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم