فرشاد رضائی نامدار، روان درمانگر و مدرس دانشگاه

شخصیت ضداجتماعی : عدم هماهنگی تربیتی از عوامل به وجود آمدن اختلال

0

شخصیت ضداجتماعی : عدم هماهنگی تربیتی از عوامل به وجود آمدن اختلال

عدم هماهنگی تربیتی والدین چه اثری بر احتمال به وجود آمدن اختلال شخصیت ضداجتماعی دارد؟ چه عواملی باعث به وجود آمدن شخصیت ضداجتماعی، قانون شکن و بی وجدان می شود؟ چرا بعضی از خانواده ها پس از تلاش های فراوان و جلسات مشاوره و روان درمانی از فرزند خود و شرارت هایش قطع امید می کنند؟ آیا عدم هماهنگی تربیتی والدین می تواند باعث اختلال شخصیت شود؟

شخصیت جوکر در فیلم سینمایی «بتمن، شوالیه ی تاریکی» نمونه ای از اختلال شخصیت ضداجتماعی
شخصیت جوکر در فیلم سینمایی «بتمن، شوالیه ی تاریکی» نمونه ای از اختلال شخصیت ضداجتماعی

حدود دو سال هست که مراجعان دهه ی هشتادی عملا پا به عرصه گذاشته اند و حضورشان در جلسات مشاوره ملموس شده. به نظر من عملا بسیاری از پدر و مادر ها در مقابل مهارت های بالای این نسل از فرزندان در استفاده از ابزار های تکنولوژیک و ارتباطی عقب مانده اند و همین باعث شده که اندکی در مدیریت رفتار آن ها ضعیف عمل نمایند. البته همیشه موضوع بی مهارتی والدین نیست و بعضا جبر زمانه و شرایط اجتماعی کار مدیریت این کودکان را بسیار دشوار کرده.

اما آن چه که پدر و مادر ها را در شرایط بسیار بسیار دشواری قرار می دهد، مواجهه با این واقعیت است که فرزند آن ها مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی می باشد. این افراد بسیار بی وجدان، بدون احساس گناه، پرخاشگر و تهاجمی، دارای سابقه ی دستگیری، استفاده از مواد مخدر، الکلیسم، کلاهبرداری و شارلاتانیسم و… بوده و به راحتی اعمال مجرمانه ی خود را تکرار می کنند و ابایی از مجازات ندارند.

البته دلایل متعددی برای سبب شناسی این اختلال شخصیت ذکر شده، اما آن چه که برای موضوع امروز انتخاب شده، «عدم هماهنگی والدین در شیوه های فرزند پروری» هست. چرا این عدم هماهنگی باعث بروز شخصیت ضداجتماعی می شود؟

تصور کنید که شما کودکی هستید که متوجه اختلاف نظر والدین خود در مورد قوانین حاکم بر منزل شده اید. شما دوست دارید که سگ یا گربه ای داشته باشید یا تا دیر وقت بیرون از منزل باشید یا بازی ویدئویی کنید. وقتی اختلاف نظر بین والدین حاکم باشد شما به تجربه یاد خواهید گرفت که در مواقع مورد نیاز با یکی از والدین جهت پیش برد برنامه های خود وارد اتحاد و اعتلاف شوید. با این کار عملا اتفاقی که رخ خواهد داد، دور زدن والد خارج از اعتلاف و اتحاد می باشد. کودک از همین جا و به صورت تجربی یاد می گیرد که به راحتی می توان دیگران و مراجع قدرت را دور زد و منافع(حتی غیر اخلاقی) خود را پیش برد.

راهکار: تا آن جایی که می توانید در مورد قوانین و شرایط مدیریت منزل با همسر خود هماهنگ باشید. اگر اختلاف نظری دارید آن را در پشت صحنه و به دور از دیدگان فرزند خود حل و فصل کنید. در صورتی که سابقه ی مشکل و اختلاف نظر یا بدعهدی بعد از توافق وجود دارد، موارد را کتبی نمایید تا کسی قارد به فسخ موارد نباشد.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

19 − هجده =

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم